woensdag 9 juli 2014

Limoncello

Dit is een van de recepten die mij het meest verbaasde, kan ik dit lekkere drankje ook zelf maken?! Dat moest ik uitproberen en het resultaat was heerlijk!


In het hele recept gaat 600 gram suiker en samen met de andere ingrediënten vormt dit samen 1500 ml Limoncello. De alcohol heb ik niet meegerekend bij de voedingswaarden, omdat pure alcohol mijn bloedsuiker verlaagd. Vandaar dat je nooit teveel alcohol moet drinken, het kan je bloedsuiker van slag brengen. Bij mij kan één glaasje na het eten niet zo veel kwaad. Waarschijnlijk zorgt de goede bodem letterlijk voor een bodem voor de bloedsuiker. Hoe dan ook, de berekening is gemaakt bij een fles van 1500 ml en een glaasje van 40.

Koolhydraten
594 g.
16 g. per glaasje
Vet
/
/
Energie
2412 kcal
64 kcal per glaasje


Glaasje limoncello

Ingrediënten voor 1,5 liter
7 Citroenen (lekkerste die je kunt vinden)
500 ml. Alcohol 95%*
750 ml. Water
600 g. Suiker

Bereiding
Doe de alcohol in een afsluitbare kom. Was de citroenen goed schoon en droog ze daarna af. Schil de citroenen. Probeer zo weinig mogelijk wit aan het schilletje te laten, dat geeft een bittere smaak. Voeg de schilletjes bij de alcohol en laat 6 dagen rusten, af en toe doorroeren. Let op dat de alcohol afgedekt is anders verdampt het...

Zes dagen later:
Scheid de alcohol van de schillen door middel van een zeef. Breng het water en de suiker aan de kook. Zodra het kookt gas uitzetten en het mengsel goed laten afkoelen. Voeg de alcohol bij het water/suiker mengsel. Je kunt af en toe proeven hoe sterk de drank wordt, eens je de alcohol erbij hebt gegoten kun je het er niet meer uit halen. Ik vond mijn eerste probeersel veel te sterk, ken namelijk geen manier om het alcoholpercentage te meten.

Dit recept is voor ongeveer 1,5 liter limoncello.


Cin cin! 


* In Italië is dit gewoon in de supermarkt te koop, in Nederland bij de Sligro. In België en Duitsland in de betere supermarkten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...