woensdag 28 januari 2015

Foodblog swap januari 2015 - Noten- chocoladetaart

De foodblog Swap is een 'evenement' waarbij je een recept van iemand anders zijn blog maakt. Het is wel de bedoeling dat je er een eigen draai aangeeft. Ik mocht iets maken van het blog van What mom would cook. Een blog met originele (familie) recepten. Heel passend bij mijn eigen blog, want ik heb ook voornamelijk familiegerechten. Ik houd het alleen bij Italië, terwijl Patty inspiratie haalt vanuit de hele wereld. De foto's zijn prachtig, van elke foto kreeg ik namelijk trek! Ik heb pinda's in plaats van walnoten, vanille suiker in plaats van extract, San Marzano in plaats van rum en peper in plaats van sinaasappelschil gebruikt. Oja! En een snufje zout toegevoegd, volgens mij hoort dat altijd in een taart.

Ik heb 1 punt gegeten als ontbijt met een glas melk en daarbij is mijn bloedsuiker met 2,4 gestegen. 


Voedingswaarden

Koolhydraten
Totale taart
301 g.
Bij 12 punten
25,1 g. per punt
Energie
 4822 kcal
402 Kcal per punt
Vet
 345,5 g
26,6  g. per punt

Ingrediënten
225 g. Pure chocolade van minimaal 70%
225 g. Hazelnoten (gepeld)
75 g. Pinda's (gepeld)
25 g. Boter
200 g. Bruine suiker
5 Eieren (gesplitst)
1/2 Zakje vanille suiker
1 tl. Kaneel
50 ml. San Marzano (likeur)
Gedroogd pepertje
Klein beetje meel
Snufje zout

Bereiding
Vet een bakvorm van 20 cm. in en besprenkel met wat meel. Verwarm de oven voor op 180 graden.

Mix de chocolade, hazelnoot en pinda's fijn in een keukenmachine. Zorg dat er nog wel structuur is, het hoeft geen poeder te worden. Als je geen keukenmachine hebt, heeft Patty een goed alternatief voor fijn mixen met de hand: : gebruik hiervoor een scherp mes of stop de ingrediënten in een plastic zakje, leg er een handdoek boven op en sla er met een hamer op. Zet een pannetje op en smelt de boter.

Als het notenmengsel nog niet in een kom zit, doe dat dan. Voeg er de boter, suiker, eidooiers, vanille suiker, kaneel, snufje zout en likeur bij. Ik heb er ook wat gedroogde peper doorheen geschaafd. Klop in een andere kom de eiwitten stijf en spatel het daarna lepel voor lepel door het beslag. Het is nu een lekker smeuïge bruine brei, vond het er niet lekker uitzien haha! Dump het mengsel in de springvorm en zet in de oven voor 60-70 minuten. Dek het laatste halfuurtje de taart af met wat zilverfolie omdat anders de kans bestaat dat de bovenkant verbrand. De taart is gaar als je er met een satéprikker in prikt en hij er schoon uitkomt.  

Buon appetito! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...